29 oktober 2009

Matiga salamimuffins

Har fått några förfrågningar på facebook ang recept på muffins som jag bakade här om dagen med soltorkade tomater och salami. Så här kommer det:

Ingredienser till ca 12 st Muffins
3 dl vetemjöl
1 ½ dl grahamsmjöl
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
2 st ägg
½ dl olja
1 ½ dl yoghurt eller filmjölk
3 hackade soltorkade tomater
6 st skivor salami i små tärningar
2-3 msk basilikablad

Gör såhär:
Blanda mjöl. salt och bakpulver. Tillsätt ägg, olja, och yoghurt eller filmjölk och arbeta snabbt ihop till en lös deg. Fördela i smord muffinsbricka eller i stora bakformar. Gör en liten fördjupning i varje muffins och fyll den med soltorkade tomater, salamistrimlor och basilika. Grädda mitt i ugnen ca 15-20 min. (ca 200 grader)

(Mitt betyg är att de blev helt ok trots att jag själv inte direkt älskar soltorkade tomater. Men bakar jag de fler gånger så tar jag mindre salt i. )

Inga kommentarer: