01 november 2012

Vitrinskåpen blev vita

Så var det äntligen dags att visa upp hur jag förvandlade mina björkfärgade vitrinskåp från Ikea vita. 
(på min vän C:s begäran)


Eftersom de är klädda med bokfolie så var jag rädd för att måla dem. Känns som om färgen skulle kunna släppa då eller att färgen skulle kunna lösa upp plasten så att den bucklar sig. Men har egentligen absolut ingen aning. Någon som har erfarenhet att måla folieklädda möbler och kan lära mej?


Så istället så valde jag att köpa ett par rullar vit plast och klä in skåpen i. På bilden nedan har jag gjort en enkel skiss på delarna som jag klippte ut. Två stycken delar 180 x 10cm till långsidorna. Två stycken delar 50 x 10cm.


På delarna som är 180 x 10 cm klippte jag in ett hack på 1cm, 11 cm från ovankanten. Satte fast delen på plats och måttade vart andra hacket skulle klippas. (ca 11 cm från nederkanten så att mellan delen som ska vikas in mot glasrutan blev ca 158cm) på vitrinskåpet. Sedan så vek jag  fast allt runt kanterna på skåpet.

Gjode detsamma med bitarna som skulle vara högst upp och längst ned på skåpet. Klippte ett hack på 1 cm (ca 10 cm in från kanten satte på plats och mätade på plats vart det andra hacket skulle komma) 

Tillsist så tog jag en linjal och kniv och skar snygga hörn enligt sista bilden på min skiss.



Plasten som jag använde mej av köpte jag på coop och hade dessutom turen att hitta ett par rullar på rea när de byggde om i butiken.

Är inte det allra lättaste att beskriva hur jag gjorde eftersom jag inte mätade alls i pricip utan måttade mej fram allt eftersom.

Hur som helst så blev jag mycket nöjd med slutresultatet! 


1 kommentar:

Carina sa...

Tack! Men jag tror att du får komma hit och visa ;-) Nej jag måste få tag på sånt plast först och främst.